Gefeliciteerd, u hebt een huis gekocht! Natuurlijk hebt u al heel wat geregeld voor de financiering van uw nieuwe huis. Daar hoeft u zich nu niet meer druk om te maken, het volgende stadium is aangebroken: de verhuizing! Bij een verhuizing komt heel wat kijken. Wat moet er allemaal geregeld worden als u gaat verhuizen? Wat kost het en welke instanties moet u inlichten? Van der Eijken makelaardij helpt u graag door u te voorzien van goede verhuistips!
Wat moet u allemaal doen als u gaat verhuizen?
Allereerst is het belangrijk om u te bedenken of u de verhuizing zelf gaat doen, bijvoorbeeld met behulp van vrienden, of dat u een verhuisbedrijf nodig hebt. Als u een verhuisbedrijf nodig hebt, is het slim om vanaf ongeveer twee maanden van tevoren offertes aan te gaan vragen, zodat u een goede keuze kunt maken. Ga daarna op zoek naar verhuisdozen en begin bijvoorbeeld met het opruimen van de zolder. Wat moet mee en wat kan eigenlijk weg? Spullen die u al meer dan een jaar niet meer gebruikt hebt, kunt u waarschijnlijk beter weg doen. Daarnaast moet u ook alvast eens gaan kijken naar diverse abonnementen of aansluitingen zoals:
- uw energieleverancier: neemt u uw abonnement mee of kunt u beter een ander abonnement afsluiten?
- uw televisie-, telecom- en internetaanbieder: is een ander abonnement beter, of kunt u uw huidige aansluiting meenemen? Neem even contact op met uw aanbieder om te bespreken hoe dit precies in zijn werk gaat als u verhuist.
Verhuist u naar een andere plaats, dan moet u natuurlijk ook zaken regelen zoals een nieuwe school of kinderdagverblijf voor uw kinderen. Begin hier ook op tijd mee, gezien dit geruime tijd van tevoren geregeld moet zijn. Wilt u nieuwe meubels kopen? Ook dan is het slim om hier op tijd mee te beginnen, gezien er op sommige meubels een redelijk lange levertijd zit.
Wie moet u informeren als u gaat verhuizen?
Tegenwoordig wordt er een stuk minder via de post gecommuniceerd, maar dat neemt niet weg dat u heel wat instanties in moet lichten over uw verhuizing. De volgende instanties of personen moet u inlichten dat u gaat verhuizen:
- Uw werkgever
- Verhuist u naar een andere gemeente, dan moet u zich inschrijven in die nieuwe gemeente. Deze gemeente zorgt er dan automatisch voor dat u uitgeschreven wordt bij uw oude gemeente.
- Uw huisarts en tandarts. Ook als u naar een andere gemeente verhuist en u liever een huis- of tandarts wil die dichterbij zit, moet u zich uitschrijven. U kunt het ook doorgeven aan uw apotheek, deze past het meestal direct aan voor uw huisarts, mits u bij dezelfde huisarts blijft.
- Zorgverzekering, autoverzekering, levensverzekering, uitvaartverzekering en andere verzekeringen.
- Eventuele lidmaatschappen van kranten en tijdschriften.
- Belastingdienst
Hoeveel kost verhuizen?
Naast de kosten van uw nieuwe woning, moet u natuurlijk ook rekening houden met de kosten die een verhuizing met zich meebrengt. Een verhuizing kunt u echter zo duur maken als u zelf wil. Zelf verhuizen is natuurlijk het goedkoopst, maar houd er wel rekening mee dat het u ook veel tijd kost. Zo zal u waarschijnlijk een aantal dagen vrij moeten nemen, wat natuurlijk ook geld kost. Wilt u graag geld besparen op het verhuizen, dan hebben wij een aantal tips voor u:
- huur geen verhuisbedrijf in, maar vraag vrienden en familie om te helpen. Iets wat ook veel tijd kan besparen, is om spullen direct weg te zetten waar u ze wil hebben staan. Zo hebt u spullen niet twee keer vast en staat alles meteen goed!
- vraag in uw vriendenkring of er misschien mensen zijn die een busje hebben dat u kunt lenen. Dat scheelt weer in de kosten; een busje huren kan namelijk flink in de papieren lopen.
- bent u toch genoodzaakt om een verhuisbedrijf in te schakelen of een busje te huren, zorg er dan voor dat u alle bedrijven in de buurt goed vergelijkt om de beste deal te krijgen.